In de media en de gemeenteraad verschijnen veel berichten over het uitdiepen van de Zutphense haven. Hoogste tijd om zin en onzin van elkaar te scheiden.
We maken in de binnenvaart onderscheid tussen containervracht en bulkvracht. We kennen in Zutphen en omgeving geen grote verladers met voldoende import of export van containervracht. Het is voor de rederij niet rendabel om een kostbare tussenstop in Zutphen te maken voor het lossen van een paar containers. Even zo goed is het niet rendabel om op basis van vraag en aanbod een containerterminal te onderhouden.
Netwerk containerterminals
Het terminal netwerk in onze omgeving bestaat uit terminals in ‘s Heerenberg-Emmerich, Doesburg, Meppel en Hengelo (O.). Vanuit deze havens worden de containers per trucks de regio in gereden.
Stel, we zouden in Zutphen een container handling terminal toevoegen, dan zijn de afleverkosten richting bedrijven in de omgeving vrijwel gelijk per chassis. Grote tijdswinst is er ook niet, vergeleken met aanrijden vanaf de andere terminals. Ten laatste zitten de grote Twentse afnemers (Vredestein banden en Grolsch) niet te wachten op een extra tussenstop, dus vertraging in de productieketen, in Zutphen.
Bulkvervoer
Van bulkvervoer wordt al langer gebruik gemaakt via de Industriehaven. Bedrijven als Reesink Staal en Daly Plastics bijvoorbeeld. Maar ook bedrijven als Aurubis en de slibverwerker hebben interesse. Het uitdiepen is voor hen interessant om juist meer bulk te kunnen laden per schip. Dit scheelt voor hen flink in de kosten en het levert een aanzienlijke besparing op in transportbewegingen. Het uitdiepen van de haven voor bulkvervoer is dan ook wel kansrijk.
In het laatste forum hierover heeft wethouder de Jonge aangegeven dat de wensen er zijn, maar dat de betreffende verladers nog niet in de rij staan om zelf een duit in het zakje te doen.
Voor de Stadspartij is het gezamenlijk investeren van bedrijfsleven en gemeente een voorwaarde voor het uitdiepen van de haven.